خانه / زیبایی / مراقبت از پوست / ۶ اشتباهی که در حمام انجام میدهید و به ضرر پوستتان است

۶ اشتباهی که در حمام انجام میدهید و به ضرر پوستتان است

با خواندن این عنوان ممکن است فکر کنید که نحوه حمام کردن بیست سال اخیرتان زیر سوال رفته است. ما حمام میکنیم که بدنمان را از آلودگیها تمیز کنیم ولی باید حواسمان باشد که نحوه حمام کردن هم در روتین مراقبت از پوستمان بسیار تاثیر گذار است. همانطور که مهم است چطور از محصولات مراقبت از پوست برای بهبود سلامت پوستمان استفاده کنیم، نحوه حمام کردن هم در داشتن پوستی تمیزتر و نرمتر بسیار حائز اهمیت است. در اینجا کارهای نادرستی که هنگام حمام کردن انجام میدهیم و نحوه صحیح انجام آن ها را بیان میکنیم:

۱- حمام آب داغ

بله همه ما میدانیم که حمام آب داغ خیلی احساس خوبی داره ولی درواقع این کار باعث خشک شدن پوستمان میشود. حمام کردن با آب خیلی گرم روغن طبیعی پوستتان را جدا کرده و باعث کم آبی، خشکی، خارش و حتی بثورات پوستی (جوش های پوستی) می شود.

از طرفی مدت زمان دوش گرفتن را هم باید در نظر بگیرید که ۵ الی ۱۰ دقیقه ایده آل است، اگر میخواید موهایتان را هم بشویید نهایت ۱۵ دقیقه برای جلوگیری از جدا شدن روغن طبیعی مرطوب کننده بدن، کافی ست. هرچقدر پوستتان خشک تر شود احتمال بثورات پوستی و نفوذ باکتری به پوست شما بیشتر میشود.

۲- شستشو کردن به ترتیب نادرست

احتمالا مواقعی که عجله دارید از دقایقی که نرم کننده را به موهایتان زدید برای شستن بقیه اعضای بدن استفاده میکنید اما این کار میتواند باعث ایجاد جوش در ناحیه قفسه سینه، بدن و پشت شما شود. دلیل آن این است که وقتی نرم کننده را آب کشی میکنید یک لایه از آن روی بدنتان می ماند که باعث بسته شدن منافذ می شود.

نکته دیگر اینکه از ژل شستشوی بدن (شامپو بدن) فقط برای قسمتهای چرب پوستتان استفاده کنید مانند قسمتهای زنانه (که برای این ناحیه حتما از شوینده بدون عطر استفاده کنید)، زیر بغل و پاها، مگر اینکه ورزش کرده باشید و بدنتان عرق کرده باشد. به دلیل اینکه دستها و پاها چربی کمتری داشته و استفاده زیاد از صابونها منجر به خشکی پوست آنها میشود.

۳- غافل شدن از ماسک صورت در حمام!

متخصصین پوست معتقدند بهترین زمان استفاده از ماسکها در حمام است یعنی وقتی که منافذ پوستتان به خاطر گرمای آب باز شده است. این به این معناست که ماسکهای آبرسان و مرطوب کننده می توانند ویتامینها و مواد معدنیشان را به راحتی به داخل منافذ پوستتان برساند. همچنین ماسکهای تخلیه کننده نیز مانند ماسک زغال و رس نیز راحتتر میتوانند سموم را از منافذ باز تخلیه کنند، بدون اینکه باعث ایجاد کم آبی و خشکی پوستتان شوند.

ماسک خانگی هم که به عنوان تغذیه و مرطوبت کننده میتوانید در حمام استفاده کنید “عسل” هست. به این ترتیب که لایه نازکی از عسل طبیعی را در حمام روی پوستتان گذاشته و بعد از ۵ دقیقه آبکشی کنید.

۴- اصلاح موهای زائد در اوایل حمام

اصلاح موهای زائد هم داستانی ست که اگر هنوز آنها را لیزر نکرده باشید مدام باید با آن دست و پنجه نرم کنید! چون مهم نیست چند بار اصلاح میکنید دوباره در میایند! اگر می خواهید لطافت پوستتان برای مدت طولانی باقی بماند بهتر است برای اصلاح تا پایان حمامتان صبر کنید. در این زمان موهای بدنتان نرمتر و منافذتان بازتر شده بنابراین میتوانید اصلاحی راحتتر و نرمتر داشته باشید.

ترفند دیگر اینکه تیغ اصلاحتان را در حمام نگهداری نکنید چوت بخار آب به مرور آن را خراب و کند میکند. به جای آن، آن را داخل روغن بچه بگذارید چرا که از زنگ زدن فلز جلوگیری کرده و به مدت طولانی آن را تیز نگه می دارد.

۵- استفاده از لیف و اسفنج های قدیمی

میدانیم دور انداختن وسیله ای که فکر میکنیم هنوز میتواند شش ماه دیگر برای ما کاربرد داشته باشد کار سختی ست اما حواستان باشد که در برابر چیزهایی که نمیبینیم باید محتاط باشیم! منظوز ار چیزهایی که نمیبینیم باکتری ها هستند. لیف ها و اسفنجهای حمام به دلیل محیط مرطوبی که در آن قرار دارند میتوانند محل تجمع باکتری ها و قارچها باشند که باعث بثورات، ایجاد حساسیت و تکه های خشکی در پوست شوند.

به صورت ایده آل بهتر است آنها را هر شش ماه یکبار تعویض کنید. لیف و اسفنج ها را بعد از استفاده به خوبی بچلانید تا برای استفاده بعد به خوبی خشک شود. آنها را در جای خشک نگهداری کنید نه در جایی که به طور مستقیم با بخار آب در تماس است.

۶- مرطوب نکردن پوست بلافاصله بعد از حمام

بعد از حمام به جای اینکه حوله را به شدت روی پوستتان بکشید کافیست فقط نم آن را با ضربات آهسته بگیرید. کارشناسان معتقدند سه الی پنج دقیقه بعد از حمام بهترین زمان برای آبرسانی به پوست است بنابراین وجود قطرات آب روی پوستتان قبل از تبخیر شدنشان به آبرسانی پوستتان کمک میکند. مرطوب کننده ها و روغنهای بدن که دارای ویتامینها و مواد معدنی و اسید چرب هستند نیز به بازسازی پوستتان بسیار کمک میکنند. از طرفی استفاده از مرطوب کننده های قوی مثل شی باتر یا کوکوآ باتر نیز مرطوب کننده های طبیعی فوق العاده ای هستند.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه یک روتین مراقبت از پوست مناسب داشته باشیم؟

پوست بی نقص صرفا به ژنتیک مربوط نمیشود؛ در واقع، عادت های روزانه شما تاثیر …