خانه / زیبایی / ترفندها / چه مدل مویی برای حالت و نوع موهای شما مناسب است؟

چه مدل مویی برای حالت و نوع موهای شما مناسب است؟

در هنگام انتخاب مدل مو و تهیه محصولات مراقبتی، بحث نوع و حالت مو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تمام حالت های مختلف مو زیبا هستند و نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. برای تشخیص حالت مو، باید به شکل پیچ و تاب مو دقت کنید. در این مطلب به انواع مختلف حالت مو و نحوه تشخیص هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

حالت مو به چه معناست؟

نوع حالت موهای شما به شکل پیچ و تاب مو بستگی دارد. میزان پیچ و تاب موهای شما را فولیکول های مو مشخص میکنند. شکل فولیکول موهای شما تعیین میکند که موهای شما صاف، موج دار، فر و یا وز است. هرچقدر که شکل فولیکول موهای شما نامتقارن تر باشد، فر موهای شما نیز بیشتر است.

حالت موهای شما ژنتیکی است. شما میتوانید حالت مو را به کمک سشوار و ترکیبات مختلف تغییر دهید و پیچ و تاب موهای شما ممکن است با دارو و یا تغییرات هورمونی مختلف تغییر کند، اما مدل اصلی حالت موهای شما بر اساس DNA شما تعیین میشود.
هرزمان که موهای شما وارد چرخه رشد میشوند، عوامل ژنتیکی مجددا خود را نشان میدهند.

چند نوع حالت مو وجود دارد؟

۴ نوع حالت متفاوت برای شکل پیچ و تاب مو تعریف شده است: صاف، موج دار، فر و فر پف دار. هرکدام از این ۴ حالت نیز بر اساس ریز و یا درشت بودن پیچ و تاب مو به چند زیرمجموعه تقسیم میشوند. ممکن است ساده بنظر برسد اما تشخیص دقیق حالت مو کار آسانی نیست.

برای مثال ممکن است حالت نوک موهای شما فر نوع A و حالت ساقه موهایتان فر نوع B باشد. ممکن است ریشه موهای شما صاف و ساقه و نوک موهایتان موجدار باشد. نکته مهم این است که نوع حالت موهای خود را به درستی تشخیص دهید تا بتوانید موهایتان را سلامت و خوش حالت نگه دارید.

چگونه با توجه به حالت مو از آن مراقبت کنیم؟

۱- موی صاف:

موی صاف در حالت طبیعی هیچ پیچ و تابی ندارد. تار های مو ممکن است نازک یا ضخیم باشند اما از ریشه تا نوک آنها صاف و بدون موج است.

موی صاف به چرب شدن تمایل دارد، بنابراین اکثر استایلیست ها توصیه میکنند که هنگام خرید محصولات مختلف برای این نوع از مو، توجه کنید که از محصولات فاقد چربی استفاده کنید.

از استفاده از سرم ها و روغن های سنگین برای مو پرهیز کنید. اسپری های مو برای موهای صاف مناسب تر هستند.

مدل مو مناسب موهای صاف: آرایشگر های حرفه ای معمولا مدل مو را بر اساس فرم چهره فرد تایین میکنند. اما یکی از مدل های ترند و پرطرفدار این روز ها، موهای لخت و یکدست تا زیر گوش است.

۲- موی موج دار

موج دار نوع A

بافت طبیعی این حالت از مو، نرم و نامرتب است. از ریشه تا محدوده چشم، موهای شما نسبتا صاف هستند. از ناحیه چشم به پایین موهای شما موج و پیچ و تاب های درشت تری را پیدا میکنند.

برای جلوگیری از صاف شدن موج های مو، از محصولات کرمی و روغنی استفاده نکنید. در عوض با کمی ژل یا موس حالت موهای خود را حفظ کنید.

موج دار نوع B

موهای موج دار این دسته، مانند نوع A از اواسط تارهای مو دارای پیچ و تاب هستند. شکل موج های این نوع مو بیشتر به S شباهت دارد. این نوع از مو نسبت به دسته قبل سخت تر صاف میشود اما به راحتی حالتی موج دار وزیبا را به خود میگیرد.

موج دار نوع C

موج های این دسته از مو بیشترین شباهت را به شکل S دارند. موج های مو به ریشه مو نزدیک تر هستند و تار های مو معمولا ضخیم بوده و در هوای مرطوب وز میشوند.

برای حالت دادن به این مو بهتر است از دیسپانسر (سری سشوار) استفاده کنید. این کار باعث پخش شدن باد سشوار میشود و از وز شدن مو جلوگیری میکند.

افراد با این نوع از حالت مو، ممکن است برای صاف کردن مو و یا کم کردن موج موهایشان دچار مشکل باشند. بسیاری از موس ها در کنار مرطوب سازی مو، حاوی ترکیبات ضد رطوبت هستند و میتوانند از وز شدن مو جلوگیری کنند.

۳- موی فر

فر نوع A

حالت این نوع از مو، به شکل S و فرهای نسبتا درشت است. شانه کردن این نوع از مو ممکن است شکل فر را به هم بریزد و مو را وز کند.

استایلیست ها همواره توصیه میکنند که حالت فر مو را بطور طبیعی حفظ کنید و سعی کنید تا حد ممکن موهایتان را دمب اسبی نبندید. این مدل از بستن مو باعث کشیدن مو شده و حالت فر مو از بین خواهد رفت. حتی ممکن است بعد از مدتی از ضخامت موهایتان کم شده و موهای جلوی پیشانیتان کم پشت شوند.

فر نوع B

پیچ و تاب این تایپ از مو ریز تر و حلقه ای تر است. فر های این حالت از مو از ریشه شروع شده و حجم بیشتری دارند. این نوع از مو برای حفظ حالت خود نیاز به مرطوب سازی دارد.

از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص موهای فر باشند و در ترکیبات آنها فاقد سیلیکون و سولفات باشد. این ترکیبات میتوانند وز را بطور موقت از بین ببرند اما به مرور زمان مو را خشک کرده و باعث شکستگی مو میشوند.

فر نوع C

فرهای این نوع از مو بسیار ریز، فنری و پیچیده هستند. بجای شانه کشیدن این نوع مو، از یک نرم کننده بعد از حمام بدون نیاز به شستشو استفاده کنید. همچنین برای خشک کردن این نوع از مو از شسوار استفاده نکنید و اجازه دهید تا مو بطور طبیعی خشک شود.

۴- موی فر پف دار

فر پف دار نوع A

پیچ و تاب این دسته از مو به شکل S است. این نوع از مو بسیار ظریف است و باید از آن مراقبت شود. این نوع از مو نیاز زیادی به مرطوب سازی دارد. اما برای مرطوب سازی همیشه نیاز به روغن های مو نیست. ماسک های نرم کننده و کرم ها نیز گزینه مناسبی برای بهبود سلامت مو هستند.

لوسیون مو بستنی کاکائویی بیول
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

برای حالت دادن و خشک کردن این نوع از مو، بهتر است از سشوار استفاده نکنید و اجازه دهید تا مو بصورت طبیعی خشک شود و حالت بگیرد.  

مدل موهایی مانند بافت و ویو برای این نوع از مو مناسب نیستند. اگرچه که این مدل ها میتوانند موهای وز و نازک و بهم ریخته را از دید پنهان کنند، اما استایلیست های عقیده دارند که زمانی که آسیب دیدگی مو قابل دیدن نباشد، نمیتوان به آن رسیدگی کرد کرد.

زمانی که مو به مدت طولانی بافته شده باشد، حالت فری مو از بین میرود، کوتیکول مو خشک میشود و مو شکننده و آسیب پذیر میشود.

فر پف دار نوع B

پیچ و تاب این نوع از مو حالت زیگ زاگی دارد. بهترین راه برای برجسته سازی این نوع از پیچ و تاب، این است که هر دسته از فر را بصورت مجزا مرطوب سازی کنید.

به این منظور ابتدا موهایتان را نم دار کنید. به ارامی با انگشت هایتان گره های مو را باز کنید و برای مرطوب سازی مو از مقداری نرم کننده بیرون از حمام استفاده کنید.

سپس موهایتان را به چهار دسته تقسیم کرده و هر دسته را بطور مجزا با کمک کرم و ژل حالت دهید.

فر پف دار نوع C

پیچ و تاب این دسته از مو از بقیه انواع ریز تر و همچنین شکننده تر است. این نوع از مو در برابر شانه کردن بسیار آسیب پذیرند و تغذیه این نوع مو با نرم کننده بسیار ضروری است.

شامپو ها، ماسک ها و نرم کننده های مو حاوی روغن نارگیل و شی باتر برای این دسته از افراد مناسب هستند.

تخلخل و تراکم مو به چه معناست؟

تخلخل

تخلخل به معنی توانایی مو برای جذب رطوبت است. این نوع از مو در لایه سطحی که کوتیکول نامیده میشود دارای منافذ متعدد هستند. موهای شما ممکن است بصورت ارثی متخلخل باشد و یا در اثر استفاده از سشوار و لوازم حرارتی دچار تخلخل شود.

منافذ موجود در کوتیکل باعث میشوند تا مو رطوبت بیشتری را جذب کند؛ بنابراین اگر آب و هوای محل زندگیتان مرطوب است، موهایتان به وز شدن تمایل دارند.

از مزایای این نوع از مو، این است که به راحتی ترکیبات مغذی و مرطوب کننده موجود در محصولات مراقبتی را به خود جذب میکند؛ اما موهایی که متخلخل نیستند در برابر جذب رطوبت موجود در هوا و یا محصولات مراقبتی مقاومت دارند.

برای تشخیص میزان تخلخل مو، یک دسته از مو را در یک ظرف آب قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید. اگر مو در آب فرو رود، تخلخل پذیری آن بالاست و اگر روی آب شناور بماند، تخلخل آن کم است.

اگر تخلخل پذیری موهای شما پایین است، برای جلوگیری از شوره و سفیدک زدن محصولات روی مو، سعی کنید از محصولات سبک تر استفاده کنید. این مصولات ممکن است همراه با سشوار نتیجه بهتری داشته باشند. گرمای سشوتر باعث میشود تا منافذ روی کوتیکول باز شوند و قدرت جذب رطوبت توسط مو افزایش یابد.

ماسک موی مخصوص موهای آسیب دیده حاوی کراتین گلیس
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تراکم

تراکم مو به معنی حجم مو است. اگر نمیتوانید پوست کف سر خود را بطور واضح ببینید، موهای شما متراکم و اگر در حالت عادی نیز کف سرتان قابل مشاهده است، موهای شما کم حجم است. تراکم و حجم مو تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله استرس، تغییرات هورمونی و تغذیه قرار دارد.

اگر موهایتان کم حجم است، استفاده از محصولات سنگین مانند روغن های مو، باعث میشود که موهای شما به هم بچسبند و کم حجم تر بنظربرسند. برای حجم دادن به مو از موس و اسپری های سبک استفاده کنید.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟ ۲۲ روش کاربردی برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو

راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد، اما اینکه کدام راهکار را انتخاب …