خانه / زیبایی / مراقبت از پوست / پاسخ به ۱۰ سوال مهم و پر تکرار در زمینه مراقبت از پوست

پاسخ به ۱۰ سوال مهم و پر تکرار در زمینه مراقبت از پوست

برنامه مراقبت از پوست نباید حتما پیچیده باشد. اینکه فقط چند دقیقه در روز را برای انجام روتین پوستی خود همراه با استفاده از چند محصول با کیفیت و با کارایی بالا صرف کنید، میتواند تفاوت زیادی را سلامتی و شادابی پوست شما ایجاد کند. در این مطلب قرار است با هم به ۱۰ سوال رایج در زمینه مراقبت از پوست پاسخ دهیم و نکات مهمی که اکثر ما در نیاز داریم در مورد مراقبت از پوست بدانیم را مطرح کنیم.

۱- چه چیزی باعث بوجود آمدن جوش و اکنه میشود؟

اکنه ممکن است بخاطر چربی اضافه پوست بوجود بیاید. درواقع پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد آکنه و چوش را تجربه میکنند و برخی دیگر نه، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که سطح هورمونها ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

اکنه و جوش در افراد ۱۸ تا ۳۰ سال به دلیل افزایش سطح هورمونها شایع‌تر است و حدود ۸۰ درصد از افراد حداقل یک بار قبل از ۳۰ سالگی جوش و اکنه را روی پوست خود تجربه میکنند. این مشکل در افراد سن بالاتر به دلیل اینکه سطح هورمونها از پایداری بیشتری برخوردار است کمتر دیده میشود.

از آنجا که استرس میتواند بر هورمونها تاثیر بگذارد، ممکن است در ایجاد جوش و اکنه نیز نقش داشته باشد، اما تاکنون هیچ مدرک قطعی مبنی بر ارتباط عواملی مانند استرس، رژیم غذایی یا آرایش معمولی با آکنه وجود ندارد. اگر ما هم با این مشکل مواجه هستید، روزی دوبار (نه بیشتر) با یک شوینده ملایم پوست خود را شستشو دهید، از اسکراب کردن، لایه برداری و دست زدن به ناحیه مورد نظر پرهیز کنید.

ژل شوینده ضد آکنه نوتروژینا
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۲- مهم ترین مراحل روتین مراقبت از پوست چیست؟

از آنجا که نور آفتاب ریسک ابتلا به سرطان پوست را بالا میبرد و مشکلات پوستی مختلفی مانند پیری پوست و لک و تیرگی را به همراه دارد، استفاده از ضد آفتاب در برنامه روزانه مراقبت از پوست بسیار مهم و ضروری است. بنابراین بهتر است از یک ضدآفتاب با قدرت محافظت کنندگی بالا (حفظ پوست در برابر اشعه UVA و UVB) با حداقل SPF 15 استفاده کنید. شستشوی صورت و استفاده از ضدآفتاب از اساسی ترین مراحل مراقبت از پوست هستند که روزانه تنها به چند دقیقه از وقت شما در صبح نیاز دارند.

۳- چگونه از چروک شدن پوست جلوگیری کنیم؟

چین و چروک از پیامد های طبیعی افزایش سن است؛ اما شما میتوانید بروز آنها را به تاخیر بیاندازید یا ظاهر آنها را به حداقل برسانید. بدین منظور سعی کنید کمتر در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار بگیرید، حتما ضد آفتاب بزنید و از محصولات مراقبتی که حاوی آنتی اکسیدان و رتینوئید ها هستند و میتوانند چین و چروک های پوستی را کاهش دهند استفاده کنید.

سرم ترمیم کننده و ضد چروک اسمارت کلینیک حاوی رتینوئید های قوی
برا ی خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۴- چگونه لک ها و تیرگی های پوستی را درمان کنیم؟

اشعه UV و تغییرات هورمونی از دلایل عمده ایجاد لک هستند. پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب و استفاده از ضد آفتاب میتواند از ایجاد این لک ها جلوگیری کند؛ درحالی که لایه برداری منظم یا استفاده از داروهای تجویز شده میتواند در درمان لک های پوستی شما موثر باشد.

برخی از محصولات ضد لک یا مرطوب کننده های مخصوص نیز میتوانند به مرور زمان در بهبود لک ها تاثیرگذار باشند. به خاطر داشته باشید که از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص تایپ پوستی شما طراحی شده باشند.

لوسیون ضد آفتاب SPF30 و آبرسان بنفیت لانکوم
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۵- چگونه از پیری پوست پیشگیری کنیم؟

از آنجا که با افزایش سن تولید کلاژن در پوست کاهش یافته و پوست الاستیسیته خود را از دست میدهد، طبیعتا دچار افتادگی و چین و چروک میشود؛ اما با مراقبت و تمرکز بر پیشگیری از پیری پوست، میتوانید این علائم را به حداقل برسانید. هرروز از یک ضد آفتاب با قدرت محافظت کنندگی بالا استفاده کنید و محصولاتی همچون کرمهای دور چشم و محصولات موضعی حاوی آنتی اکسیدان و رتینوئید ها را در روتین مراقبت از پوست خود بگجانیدغ چراکه این محصولات میتوانند افتادگی و چروک های پوستی را کاهش دهند.

۶- بهترین راهکار برای مراقبت از پوست حساس چیست؟

بهترین راه برای محافظت از پوستهای حساس این است که با آن با ملایمت رفتار کنید! اگر پوستتان حساس است، آن را به آرامی شستشو دهید و هرگز از شوینده های ناملایم استفاده نکنید. از محصولاتی که حاوی ترکیبات حساسیت زا هستند پرهیز کنید و به جای آن محصولاتی را انتخاب کنید که مخصوص پوست های حساس تولید شده اند.

ژل شوينده هیدروبوست نوتروژينا مناسب پوست های حساس
برای خرید و اطلاعات بیشتر کلیک کنید

۷- چگونه بفهمیم که یک محصول برایمان مناسب است یا نه؟

در جواب این سوال باید بگوییم که گاهی اوقات تنها روش برای تشخیص این موضوع، امتحان کردن آن محصول است. گاهی اوقات نیز با خواندن لیبل روی محصول و بررسی ترکیبات آن میتوانید تشخیص دهید که آیا برای شما مناسب است یا خیر.
برای اینکه ریسک واکنش های پوستی را کاهش دهید بهتر است محصولات فاقد عطر و الکل و مناسب برای پوست های حساس را انتخاب کنید.

۸- آیا واقعا لازم است که هرروز از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

جواب کوتاه و مختصر به این سوال “بله” است. اگر به پوست خود اهمیت میدهید، استفاده روزانه از یک ضد آفتاب با قدرت محافظت کنندگی بالا و SPF حداقل ۱۵ بهترین راه برای مراقبت از پوست است. ضد آفتاب ریسک ابتلا به سرطان پوست را کاهش میدهد و از سایر مشکلات پوستی مانند چروک، خطوط ریز، کک و مک و کدر شدن پوست جلوگیری میکند.

۹- چگونه میتوانیم رنگ پوستمان را یکنواخت کنیم؟

غیر یکنواختی رنگ پوست در اثر توزیع نامتوازن رنگدانه ها در پوست ایجاد میشود. قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب و تغییرات هورمونی نیز در این مورد تاثیرگذار هستند. استفاده از سرم، کرم یا مرطوب کننده های مخصوص بویژه محصولاتی که حاوی ویتامین C هستند به یکنواخت کردن رنگ پوست شما کمک میکنند.

همچنین ممکن است تجمع سلول های مرده پوستی باعث غیریکنواخت شدن رنگ پوست شود. در این صورت بهترین راهکار این است که بستگی به نوع پوست، روزی یکبار یا چند مرتبه در هفته پوست خود را لایه برداری کنید.

۱۰- چگونه نوع پوستمان را تشخیص دهیم؟

بصورت کلی، تایپ های پوستی به ۵ گروه تقسیم میشوند: چرب، خشک، معمولی، مختلط و حساس. اگر پوست شما مختلط باشد، به این معنی است که پوست شما دارای ترکیبی از دو تایپ مختلف پوستی است. برای مثال ناحیه T شکل صورت چرب و ناحیه V شکل خشک یا معمولی است.

تایپ پوستی شما ممکن است به مرور زمان تغییر کند و یا تحت تاثیر عواملی مانند هورمون ها، داروها و رژیم غذایی قرار گیرد. برای اینکه تایپ پوستی خود را تشخیص دهید میتوانید صورتتان را شستشو دهید و تا چند ساعت بعد از آن از هیچ محصولی استفاده نکنید و سپس وضعیت هر ناحیه از پوست را از نظر چرب، خشک و یا نرمال بودن بررسی کنید.

در آخر باید بگوییم که شما پوست خودتان را از هر کسی بهتر میشناسید. توجه روزانه به ظاهر پوست و واکنش آن به محصولات مختلف به شما کمک میکند تا بتوانید بهترین روتین پوستی را برای داشتن پوستی سالم، شاداب و جوان را پیدا کنید.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه از رتینول استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟

احتمالا تا کنون در مورد رتینول و خواص آن برای کاهش چین و چروک شنیده …