خانه / زیبایی / ترفندها / تغییرات رایج پوست و مو در دوران بارداری و درمان آنها

تغییرات رایج پوست و مو در دوران بارداری و درمان آنها

دوران بارداری خانم ها، دورانی مهیج و زیباست که تغییرات زیادی را برای زندگی فرد و همچنین بدن او به همراه دارد. این دوران شگفتی های غیر منتظره و زیبایی را به زندگی فرد میبخشد.

چرا بارداری بر مو و پوست تاثیر میگذارد؟

در طول دوره بارداری، بدن خانم ها در نتیجه افرایش هورمون های استروژن و پروژسترون، دچار تغییرات ناگهانی و چشم گیری میشود.

برخی از تغییرات دوران بارداری خوشایند و شیرین هستند اما تغییرات دیگری هم هستند که ممکن است برای شما خوشایند نباشند.

اکثر خانم ها، نشانه های رایج بارداری که قبلا در مورد آنها شنیده اید را تجربه خواهند کرد، مانند بزرگ شدن سینه ها و خستگی؛ اما علائم دیگری نیز وجود دارد که بر ظاهر خانم های باردار نیز تاثیر میگذارد.

در این مطلب به علائم و تغییرات رایج در دوران بارداری و اینکه چگونه آنها را درمان و کنترل کنیم خواهیم پرداخت.

۱- مو های ضخیم و براق

ممکن است متوجه شوید که موهای شما نسبت به دوران پیش از بارداری، پر پشت تر و درخشان تر شده اند. به لطف تغییرات هورمونی در این دوران، روند ریزش مو کاهش پیدا میکند و به همین دلیل موهای شما پر حجم تر و ضخیم تر بنظر خواهند رسید.

حدود ۹۵ درصد از موهای شما در طول دوران بارداری رشد میکند اما پس از پایان این دوره، باید انتظار از دست دادن همین مقدار مو را داشته باشید. زمانی که هورمون های شما به حالت عادی بازگردند، تمام عواملی که بدن در طول دوران بارداری برای افزایش و ذخیره آنها تلاش کرده نیز به حالت عادی باز خواهند گشت؛ از جمله رشد مو. بنابراین بهتر است از یک مکمل که حاوی بیوتین، ویتامین C و ترکیبی از آمینواسید ها است استفاده کنید تا به تقویت، سلامت و درخشانی موهایتان کمک کنید.

۲- موهای زائد بدن

افزایش رشد مو در دوران بارداری فقط به موی سر ختم نمیشود. موهای زائد نیز ممکن است در قسمت هایی از بدن مانند صورت، کمر، شکم و حتی نوک سینه نیز رشد کنند. این موهای زائد دائمی نیستند و معمولا ۶ ماه پس از وضع حمل، خود به خود از بین میروند. بنابراین اگر تحمل آنها برایتان سخت نیست، سعی کنید آنها را اصلاح نکنید. در هر صورت روش هایی مانند وکس کردن، شیو کردن و لیزر موهای زائد در طول دوره بارداری، ایمن هستند و میتوانید به کمک آنها این مشکل را برطرف کنید.

قرص تقویت کننده مو هیرتامین مخصوص خانم های باردار و شیرده

کپسول تقویت کننده مو هیرتامین مخصوص خانم های باردار و شیرده، حاوی مواد طبیعی و گیاهی است که سلامت موهای شما را در دوره بارداری و پس از آن تضمین میکند. برای خرید و اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید

۳- لکه های تیره روی صورت

ملاسما یا ماسک بارداری، لک های تیره ای هستند که بیشتر در پوست ناحیه پیشانی، لب بالایی و گونه ها نمایان میشوند. علت بوجود آمدن این لکه ها، افزایش تولید هورمون استروژن است که باعث افزایش تولید رنگدانه ملانین شده و حدود ۷۵ درصد خانم های باردار را تحت تاثیر قرار میدهد.

ملاسمای بارداری بیشتر در افرادی با پوست های تیره و یا نژاد های آفریقایی و آسیایی رایج است. از آنجا که بسیاری از کرم ها و محصولات ضد لک و روشن کننده در دوران بارداری و شیردهی قابل استفاده نیستند، راه حلی برای درمان این نوع لک وجود ندارد. اشعه UV میتواند لک ها تشدید کند بنابراین اگرچه که نمیتوان از ایجاد ملاسما جلوگیری کرد، اما با استفاده از ضد آفتاب میتوانید این لک ها را محدود کنید. نکته خوب اینجاست که این لک ها دائمی نیستند و معمولا پس از زایمان ناپدید میشوند.

۴- خط دوران بارداری

این خط که خط بارداری نیز نامیده میشود، یک نوار تیره عمودی است که از زیر شکم تا ناحیه تناسلی گسترده میشود. حدود ۷۵ درصد از خانم ها این تیرگی را در دوران بارداری تجربه میکنند. همانند ملاسما، علت ایجاد این خط نیز تولید بیش از حد ملانین در اثر افزایش هورمون استروژن است. با افزایش تولید ملانین در دوره بارداری و بخصوص در سه ماه دوم، پوست ناحیه زیر شکم بصورت یک خط، تیره میشود.

اگر این خط بصورت کامل از بین نرفت، میتوانید پس از اتمام دوره بارداری و شیردهی از از کرم های روشن کننده پوست که حاوی هیدروکینون هستند استفاده کنید. اگر چه که راهی برای جلوگیری از این تغییرات رنگدانه ای وجود ندارد، استفاده از ضد آفتاب میتواند از تشدید این مشکل جلوگیری کند.

۵- مویرگ های عنکبوتی

به دلیل تغییرات هورمونی و بزرگ شدن شکم در دوره بارداری، فشار بر رگ های خونی افزایش میابد و رگ های خونی گسترده میشوند. این مشکل پوستی که واریس یا رگ های عنکبوتی نیز نامیده میشود، نشانه هایی را بر پوست پا، بازو، بالا تنه و حتی صورت شما بجای میگذارد که میتوانند با توجه به میزان فعالیت و حرکات شما تشدید شوند. اگر در طول روز برای مدت زیادی سر پا بایستید، ممکن است با رگ های عنکبوتی بیشتری مواجه شوید. پس بهتر است در طول روز و در ساعات کاری، زمانی را به نشستن اختصاص دهید و سعی کنید که پاهای خود را در ارتفاع قرار دهید.  اگرچه که درمانی برای رگ های عنکبوتی در دوره بارداری وجود ندارد، میتوانید با کمک کانسیلر این رگ ها را بپوشانید یا بعد از وضع حمل، از دوره های لیزرتراپی استفاده کنید.

۶- آکنه بارداری

متاسفانه تغییرات هورمونی در برخی افراد باعث تولید چربی اضافی میشود که در نهایت به مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه ختم خواهد شد. برخی خانم ها در همان ماه های اول بارداری با این مشکل مواجه میشوند که حتی ممکن است تا پس از زایمان نیز ادامه داشته باشد. بهترین راه حل این است که در تمام طول دوره بارداری، با کمک یک روتین مراقبت از پوست مناسب، پوستتان را تمیز نگه دارید. صورتتان را دوبار در روز بشویید و از محصولاتی استفاده کنید که فاقد چربی، غیر کودون زا و ضد آکنه باشند.

پس از اتمام دوره بارداری و شیردهی میتوانید از محصولاتی که حاوی ترکیبات ضد آکنه مانند بنزوئیل پروکسید و سالیسیلیک اسید هستند استفاده کنید. سایر ترکیبات مانند آکوتان، رتینیول و تتراسایکلین که میتوانند از ایجاد آکنه پیشگیری کنند نیز در دوران بارداری و شیردهی قابل مصرف نیستند. اگر با آکنه های دوران بارداری مشکل دارید، بهتر است از پزشک خود در مورد درمان هایی که در دوران بارداری ایمن هستند سوال کنید.

۷- روزاسه

داشتن گونه های سرخ ممکن است جذاب برسد، اما نه زمانی که این سرخی با التهاب همراه باشد. روزاسه در اثر متورم شدن رگ های زیر پوست بوجود می آید. علت اصلی این مشکل مشخص نیست اما برخی متخصصان بر این باورند که عوامل محیطی و ارثی میتواند در بوجود آمدن این مشکل تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد بدون اینکه نام این مشکل را بدانند، با آن درگیر هستند.

روزاسه میتواند با عواملی مانند غذاها و نوشیدنی های داغ، ادویه بیش از حد، الکل، دمای بیش از حد سرد یا گرم، نور آفتاب، استرس و ورزش ها، حمام یا سونای گرم تشدید شود.  بدن خانم ها در طول پروسه زایمان تحت فشار زیادی قرار میگیرد بنابراین ممکن است درد زایمان نیز باعث ایجاد روزاسه شود. این مشکل معمولا با استفاده از محصولات موضعی، داروها و روش هایی مانند لیزرتراپی قابل درمان است. بنابراین با مشورت با پزشک خود میتوانید یکی از راه های ایمن درمان رواسه را امتحان کنید.

۸- خال و ضایعات پوستی

اگر در طول دوران بارداری با ضایعات پوستی مواجه شدید، نگران نشوید. تغییرات هورمونی دوران بارداری میتوانند تولید سلول را نیز افزایش دهند و باعث ایجاد پولیپ و زائده های گوشتی کوچک در نواحی مختلف از پوست بدن شوند. این ضایعات بی خطر هستند و بعد از زایمان، میتوانید با مشورت با پزشک آنها را بردارید.

۹- اسکرچ مارک

اسکرچ مارک، خطوط و ترک هایی هستند که در اثر کشیدگی پوست ایجاد میشوند. این مشکل در ۵۰ تا ۹۰ درصد خانم ها (باردار یا غیر باردار) رایج است اما خانم های باردار به دلیل کشیدگی پوست و رشد سریع اعضای بدن، بیشتر با اسکرچ مارک مواجه هستند. اسکرچ مارک ممکن است به رنگ های قرمز، قهوه ای یا بنفش و در نواحی شکم، سینه و ران نمایان شود. با توجه به ژنتیک، برخی از افراد ممکن است بیشتر مستعد این مشکل باشند.

برای بهبود این مشکل در طول دوره بارداری، میتوانید روغن نارگیل را بصورت موضعی روی محل کشیدگی ها بمالید. همچنین به عنوان یک لایه بردار ملایم، میتوانید کمی شکر نیز به روغن نارگیل اضافه کنید و هفته ای چند بار، به مدت ۱۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید. ژل آلوورا نیز گزینه خوبی برای بهود ظاهر اسکرچ مارک است.

از توجه شما سپاسگزاریم. برای بازدید از فروشگاه محصولات زیبایی مادامد اینجا کلیک کنید

درباره مهسا چمنی

مهسا چمنی دانشجوی کارشناسی مترجمی انگلیسی، علاقه مند به کارهای گرافیکی، هنر و موسیقی.

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه از رتینول استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟

احتمالا تا کنون در مورد رتینول و خواص آن برای کاهش چین و چروک شنیده …